Killerin Kuninkuusravien tulos 250 658 euroa – ensikertalaisten määrä tapahtumassa kasvoi

Kuninkuusravien 100-vuotisjuhlatapahtuman taloudellinen tulos oli 250 658 euroa. Järjestäjäorganisaatio Keski-Suomen Ravirata Oy:n hallitus vahvisti tilintarkastetun kuninkuusravituloksen perjantain 1.11.2024 kokouksessaan. Kuninkuusraviviikonlopun yleisömäärä oli 49 866 henkilöä.

“Tulos on etenkin väliaikaisrakentamiseen ja muihin 100-vuotisjuhlatapahtuman järjestelyihin liittyneet korkeat kustannukset huomioiden hyvä”, Keski-Suomen Ravirata Oy:n toimitusjohtaja Miika Lähdeniemi tiivistää.

Tänä vuonna 50-vuotisjuhliaan viettäneellä Killerillä on investoitu mm. katsomorakennuksen modernisointiin ja uuteen valjastuskatokseen sekä loppuvuoden aikana vielä ratavalaistuksen uusimiseen. Lisäksi Jyväskylän kaupunki uudisti Killerin sisääntuloliittymän aukioineen.

”Kuninkuusravit on ollut meille monivuotinen projekti, jossa tärkeinä kumppaneina ovat olleet mm. Jyväskylän kaupunki, alueen hevosyhteisö, talkoolaiset ja itse tapahtumassa tietenkin yleisö sekä kilpailijat”, Keski-Suomen Ravirata Oy:n hallituksen puheenjohtaja Tiina Eskonen kommentoi.

”Killerin supervuoden aikana on Kuninkuusravien lisäksi luotu paljon uutta ja korjattu vanhaa. Tästä suuret kiitokset kaikille.”

Kaiken kaikkiaan Kuninkuusraviyleisön arvioidaan käyttäneen rahaa Keski-Suomen alueella noin 10,5 miljoonaa euroa. Tästä Keski-Suomen ulkopuolelta saapuneiden osuus on noin 9 miljoonaa euroa.*

”Upeasti järjestetyt Kuninkuusravit toivat merkittävän piristysruiskeen kaupungin matkailukesään. Aluetaloudellinen vaikutus on kaupungille merkittävä. Kokonaisuudessaan viikon välein toteutetut Kuninkuusravit ja rallit muodostivat todellisen hevosvoimien superviikon tuoden Jyväskylän alueelle arviolta jopa 30 miljoonan euron tulot”, kertoo Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto.

Kuninkuusravit-brändin omistava Suomen Hippos ry oli myös tyytyväinen Kuninkuusravien 100-vuotisjuhlavuoden antiin.

”Haluan kiittää Killerin ravirataa kumppaneineen erinomaisesti järjestetyistä Kuninkuusraveista ja hyvästä yhteistyöstä läpi tapahtumavuoden. Erityisen hienoa oli huomata, että kävijäkyselyn mukaan ensikertalaisten määrä tapahtumassa kasvoi kuusi prosenttiyksikköä, joka tukee myös Kuninkuusravit-brändin ja raviurheilun kattomarkkinoinnin tavoitteita”, Hippoksen viestintä- ja markkinointijohtaja Saara Iivari kertoo.

Tutkimustoimisto Sponsor Insightin vuosittain toteuttaman Kuninkuusravien kävijäkyselyn mukaan tapahtuman suositteluindeksi pysyi erinomaisella tasolla ja kasvoi hieman viime vuodesta: 74 (72). Myös yhteistyökumppanien tyytyväisyys tapahtumaan oli tänä vuonna erinomainen: 96 % kumppanikyselyyn vastanneista oli tyytyväisiä yhteistyöhön tapahtumajärjestäjien kanssa ja 91 % suosittelisi yhteistyötä Kuninkuusravien kanssa myös muille.*

Tapahtuman digitaalinen medianäkyvyys kasvoi alustavan arvion mukaan noin 27 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna ja sen laskennallinen mainosarvo oli yli 6,5 miljoonaa euroa**.

Kuninkuusravien tunnelmaan pääsee sukeltamaan vielä jälkikäteen YLE Areenan Kavionjälkiä -lähetysten kautta.

*Sponsor Insight 2024. Tapahtuman suositeltavuutta mitataan laajasti käytetyllä NPS-asteikolla, jossa matalin arvo voi olla -100 ja korkein +100. Mittari kertoo, kuinka todennäköisesti kävijät suosittelisivat tapahtumaa ystävilleen tai tuttavilleen.

**Alustava tieto, Meltwater digitaalisen uutismedian mediaseuranta tammi-elokuu 2024. 

Tiedotteen kuvat: Aura Sainio